Wednesday, April 27

mengajar membaca buku lagi

qaiyyum dibekalkan buku sempena easter break ni.. dua buah.. tapi satu pun tak sentuh.. so esok dah nak start sekolah, aku paksa dia baca sebab asal balik rumah je ngadap tv dan lappy utk main online games.

aku tak ingat tadi dia amik buku apa.. page pertama tuh punya la susah nak dia baca. sebutan dan ejaan kan berlainan.. tapi aku hari ni dah tekad nak cuba bersabar mengajar dia baca..

tapi malangnya yang buat aku hangen bukan dia tak pandai baca tu.. sebab dia duduk tak diam.. macam beruk duduknya baca buku.. tergoyang sana sini.. tergaru sana sini.. pastu memang gelecas la baca buku.. bukan jenis yang duduk diam2 membaca.. kalau awak gelecas tu tapi cerdik membaca takpe gak.. ini macam biasa la.. pas yg ini.. failed yang itu...failed yg ini.. pas yang itu.. dok ulang2..

sampai la dia dah terer page pertama tuh.. aku ajar baca dengan intonasi.. ok takpe.. dah ok sikit walaupun berlagunya ke laut jugak.. tapi okeh la untuk budak baru belajar mcm dia...

jadi sakit hatinya bila dia menjawab.. tangan aku laju je tolak/tunjal dia.. yes aku akui aku silap buat macam tu.. dia dah sentap.. baca pun dah sentap sentap.. aku pun suruh tutup buku suruh dia masuk tidur selepas baca page pertama tuh.. 

rasa bersalah memang ada.. sangat bersalah la.. sebab aku dah lama tak pukul dia.. atau seangkatan dengannya..mulut je bising.. sebab masa dia kecik2 dan disahkan hyper aku dh puas babab dia kot.. so dia pun dh lupa mcm mana perasaan kena macam tu kan.. thats y la dia sentap.. tapi sebab dia ni skarang kuat menjawab.. menjawab lak tu menyakitkan hati.. selalu dah aku tegur.. tapi tak makan saman kan..

susahnya nak didik anak ni.. aku tegur banyak kali kenapa sekarang susah nak salam org cium tangan.. kenapa tak panggil org tu uncle/auntie..tapi panggil nama je.. (kes terikut anak org sini la ni) tapi ye la.. aku pun tak suka kalau org panggil aku nama je.. nnt terbiasa balik malaysia main panggil je nama, org cakap mak tak ajar pulak.. haihhhh...

1 comment:

Opah Ju said...

Selamat hari setiausaha